Motivasjon

På TMK tar vi et oppgjør med kroppspresset som ungdom kjenner mye på nå om dagen, og lærer avspenning, meditasjon og triggerpunktmassasje for å behandle kroppen godt mellom treningsøktene.

De fleste av elevene har ingen forkunnskaper om dette fra tidligere, så vi begynner helt fra begynnelsen, slik at alle kan få utviklet seg godt gjennom året. Undervisningen er en blanding av foredrag, praktiske øvelser og dokumentarer/gjestelærere.Triggerpunktmassasjen foregår liggende, og man øver i par. Man har klærne på og ligger ofte på magen. Vi lærer om de viktigste punktene på kroppen, for å gjøre enkle behandlinger. Mange bruker disse teknikkene for å redusere stølhet og ubehag i nakke og rygg, eller for få god sirkulasjon og restitusjon etter harde økter.

Meditasjonspraksisen foregår ved hjelp av enkle teknikker, sittende på stol eller gulv. Det krever ingen forkunnskaper, og med litt trening får de fleste elever et godt forhold til stillhet og det å roe seg ned innvendig. Dette er et veldig fint verktøy å ha, og som du kan benytte deg av for resten av livet. Foredragene og dokumentarene handler mye om psykisk- og fysisk helse, og vi prater mye om treningsavhengighet og ortoreksi. Vi er opptatt av at idealene fra treningsbransjen og sosiale medier er både urealistiske og unødvendige.

Ved å tilegne seg god fagkunnskap om kroppen, basert på vitenskap, får mange et mer avslappet forhold til kropp og prestasjon.