Yoga

Discover your true potential

Yogalinjen ved Hadeland folkehøgskole gir deg en fantastisk mulighet til å dedikere et helt skoleår til din egen selvutvikling i et unikt bofellesskap. På linjen er hovedfokuset Hatha yoga, en form for yoga som legger vekt på kroppsøvelser, pusteteknikker og meditasjon. Du vil også få muligheten til å bli kjent med mantra sang, yoga filosofi, Ayurvedisk kosthold og livsstil og masse mer. En ting er sikkert, ved å utøve yoga hver dag i 9 måneder så vil det skje en transformasjon.

På yogalinjen vil du få et praktisk studie av yogaasana og en innføring i pranayama, meditasjon og sutras. Til daglig vil vi fokusere på den fysiske yogapraksisen. Enkelte linjeøkter vil fra morgenen legges opp til en to til tre timers yoga praksis som vil inkludere asanas, pusteøvelser, avspenning og meditasjon. Vi vil også ha teoribaserte klasser med samtaler og diskusjoner. Her vil vi gå dypere inn i yogafilosofi og historie.

Asana praksis

Den fysiske asana praksisen vil bestå av grunnleggende stillinger med fokus på styrke, teknikk og smidighet. Gjennom studieåret vil du få muligheten til å bygge et godt fysisk fundament og på en trygg og stødig måte bli kjent med din egen kropp og dens muligheter. Ved regelmessig yogapraksis vil muskler, ledd og skjellett styrkes, sirkulasjonen stimuleres og de indre organene vedlikeholdes, og det daglige stresset mange kan oppleve, kan reduseres.

Mindfulness/ Oppmerksomhetstrening

Mindfulness lærer oss å vende oppmerksomheten vår direkte på hva som skjer akkurat her og nå. Med en holdning av vennlighet mot oss selv og vår opplevelse. Dette ”å være med oss selv” er ofte i kontrast til mer faste/sedvanlige sinnstilstander som fylles av minner, fantasier, bekymringer eller planlegging.

Mindfulness/ Oppmerksomhetstrening

Mindfulness lærer oss å vende oppmerksomheten vår direkte på hva som skjer akkurat her og nå. Med en holdning av vennlighet mot oss selv og vår opplevelse. Dette ”å være med oss selv” er ofte i kontrast til mer faste/sedvanlige sinnstilstander som fylles av minner, fantasier, bekymringer eller planlegging.

Pranayama – enkle pusteøvelser

 I yoga er pusten broen mellom sinnet og kroppen. Du vil lære å bruke dyp bevisst pust og andre forskjellige pusteteknikker slik som bølge pust, Ujjayi og Nadi Shodana. Ved å bruke pusten aktivt i din asanapraksis kan du øke strekken, styrken, utholdenheten og balansen i kroppen, og kan være nøkkelen til å fordype deg i din praksis.

Meditasjon

 Den viktigste prosessen i klassisk yogameditasjon er sinnets tilbaketrekning fra sansene, ofte tolket som avspenning. Ved å akseptere det som forstyrrer, vil sinnet slippe identifikasjonen med opplevelsene og skape større ro og klarhet.

Meditasjon

 Den viktigste prosessen i klassisk yogameditasjon er sinnets tilbaketrekning fra sansene, ofte tolket som avspenning. Ved å akseptere det som forstyrrer, vil sinnet slippe identifikasjonen med opplevelsene og skape større ro og klarhet.

STUDIETUR

India

Hvert år reiser yogaelevene på studietur og tar et dypdykk i yogaens mangfoldige rikdom. Turen blir lagt opp slik at man kan oppleve landets kultur, natur og mat tradisjoner samt få oppleve en ordentlig ”retreat” i 3-2 ukers intens yogapraksis.

India er landet hvor man kan bli vekket kl 4 på morgenen av bønner på sanskrit, eller fra naboens høylytte Bollywood musikk. Det er et land hvor lys og mørke blandes, hvor rikdom er overdådig og fattigdommen så tydelig, hvor søppeldynger ligger i veikanten ved siden av de vakreste røde blomster, India er virkelig kontrastenes land.